لوله های لوله کشی از مواد مختلفی ساخته می شوند. دو نوع از رایج ترین لوله های لوله کشی شامل لوله های مسی و لوله گالوانیزه می باشد. این دو نوع لوله تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. بیایید آنها را با جزئیات تجزیه و تحلیل کنیم تا تفاوت آنها را مشخص کنیم.

لوله های گالوانیزه

لوله های فولادی در یک پوشش محافظ روی فرو می روند تا لوله های گالوانیزه ایجاد شود. پوشش روی این لوله ها از زنگ زدگی و خوردگی جلوگیری می کند. لوله گالوانیزه معمولاً در لوله کشی خانه هایی که قبل از سال 1960 ساخته شده بودند استفاده می شد. قبل از معرفی لوله گالوانیزه، لوله های سربی برای خطوط آب استفاده می شد. این لوله ها برای لوله کشی مناسب نبودند زیرا سرب با آب آشامیدنی ترکیب می شود و کیفیت آن را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین لوله های گالوانیزه به عنوان جایگزینی برای این لوله ها اختراع شدند.

لوله گالوانیزه دارای طول عمر متوسط ​​40 سال است. این لوله‌ها معمولاً دیگر در سیستم‌های لوله‌کشی مسکونی استفاده نمی‌شوند، اما هنوز هم در بسیاری از خانه‌های قدیمی یافت می‌شوند. لوله گالوانیزه تمایل به خوردگی و تغییر رنگ آب دارد. این لوله ها اگرچه سفت و سخت هستند اما به مرور زمان زنگ زدگی در داخل این لوله ها ایجاد می شود. در مناطق سرد، لوله های گالوانیزه زنگ زده می توانند با انبساط آب در هنگام یخ زدن و فشار به دیواره های فلزی زنگ زده، ترکیده شوند.

برای انتقال گاز طبیعی نیز از لوله گالوانیزه استفاده می شد اما در حال حاضر بیشتر برای این منظور از سایر مواد لوله کشی استفاده می شود. دلیل اینکه لوله های گالوانیزه برای انتقال گاز طبیعی مناسب نیستند این است که پوشش روی در این لوله ها در اثر گاز طبیعی فرسایش می یابد و تکه های روی باعث مسدود شدن لوله می شود.

دلیل اصلی اینکه لوله های گالوانیزه برای پروژه های لوله کشی مناسب نیستند این است که نمی توانند سختی آب را تحمل کنند. سختی به ترکیب مواد معدنی مختلف مانند کلسیم، منیزیم، آهن و آهک در آب اشاره دارد. هنگامی که این مواد معدنی به طور مداوم از لوله ها عبور می کنند، پوشش گالوانیزه در نهایت از بین می رود. علاوه بر این، هنگامی که آب سخت با پوشش روی واکنش می دهد، لوله دچار خوردگی می شود.

اگر خانه شما قبل از سال 1960 ساخته شده است و از آن زمان تاکنون بازسازی نشده است، احتمال زیادی وجود دارد که آب خانه شما از طریق لوله های گالوانیزه وارد شود. با مشاهده سیستم لوله کشی خود می توانید بررسی کنید که آیا لوله گالوانیزه دارید یا خیر. لوله های لوله کشی گالوانیزه که به تازگی نصب شده اند به رنگ نیکلی ظاهر می شوند. اما با بالا رفتن سن لوله، رنگ آن بسته به محیط کدر یا تیره می شود. اگر لوله های لوله کشی شما رنگ شده باشد، نمی توانید تشخیص دهید که گالوانیزه است یا خیر.

در این صورت، می توانید از یک آزمایش ساده برای تعیین اینکه آیا لوله های شما گالوانیزه هستند یا خیر، استفاده کنید. به سادگی یک آهنربای قدرتمند و یک پیچ گوشتی با سر صاف تهیه کنید. خط لوله آب خود را پیدا کنید و سطح بیرونی لوله را با کمک پیچ گوشتی خراش دهید. اگر قسمت خراشیده رنگ خاکستری نقره ای دارد و آهن ربا به آن می چسبد، به این معنی است که در سیستم لوله کشی شما از لوله های گالوانیزه استفاده شده است.

شما باید یک لوله گالوانیزه را با یک لوله مسی جایگزین کنید زیرا این لوله ها حاوی سرب و سایر ناخالصی ها هستند که می توانند برای شما مضر باشند.

لوله های مسی

لوله های مسی از دهه 1960 استانداردی برای کاربردهای لوله کشی مسکونی بوده است. این لوله ها به دلیل طول عمر و دوام زیاد مورد علاقه صاحبان خانه هستند. لوله های مسی در چهار درجه برای مصارف لوله کشی خانگی تولید می شوند. سنگین ترین لوله مسی «نوع K» است که بیشتر در پروژه های لوله کشی مسکونی استفاده می شود. لوله مسی کمی نازکتر نوع L است که بیشتر برای خطوط آب استفاده می شود. نوع M حتی سبکتر از نوع L است و معمولاً برای کاربردهای سبک استفاده می شود. لوله مسی نوع DMW جداره بسیار نازک است و بیشتر برای زهکشی و ضایعات استفاده می شود.

لوله های مسی بادوام هستند و طول عمر بیشتری نسبت به لوله های گالوانیزه دارند که آنها را به انتخابی عالی برای مصارف مسکونی و تجاری تبدیل می کند. این لوله ها در برابر خوردگی مقاوم بوده و گرما را نیز تحمل می کنند. علاوه بر این، مس با آب تجزیه نمی شود.

لوله های مسی ایمن تر از لوله های گالوانیزه هستند زیرا حاوی سرب نیستند. علاوه بر این، آنها قطر کمتری دارند و بنابراین می توانند در مناطق تنگ استفاده شوند. مس از رشد باکتری ها جلوگیری می کند که آن را برای استفاده در لوله های آب آشامیدنی مناسب می کند. علاوه بر این، داخل لوله‌های مسی به اندازه لوله‌های گالوانیزه مستعد تجمع مواد معدنی نیست. لوله های مسی نیز بهتر از لوله گالوانیزه می توانند در برابر زلزله مقاومت کنند. مس در برابر خوردگی مقاومت می کند و در دمای بالا منبسط می شود تا در برابر ترکیدن مقاومت کند.

یکی از اشکالات مهم لوله های مسی قیمت آنهاست. لوله های مسی نسبت به لوله گالوانیزه و سایر لوله های لوله کشی گران هستند. همچنین نصب و تعمیر آنها نسبت به انواع دیگر لوله ها هزینه بر است. یکی دیگر از معایب لوله های مسی این است که وقتی دمای آب از مرز 180 درجه عبور می کند، از کار می افتند. علاوه بر این، میعان می تواند در داخل لوله های مسی ایجاد شود. هنگامی که چگالش داخل این لوله ها یخ می زند،

جریان آب مسدود می شود لوله های مسی نیز می توانند طعم فلزی در آب ایجاد کنند.

لوله مسی بهتر از لوله های گالوانیزه است

از تمام مزایایی که با استفاده از لوله های مسی برای لوله کشی به همراه دارد، مشخص است که لوله های مسی بسیار بهتر از لوله گالوانیزه هستند. آنها دوام بیشتری دارند، طول عمر بیشتری دارند و حاوی سرب مضر نیستند. بنابراین، زمانی که باید تصمیم بگیرید که از کدام لوله برای پروژه لوله کشی خود استفاده کنید، لوله مسی را انتخاب کنید.

اگر خانه شما قبل از سال 1960 ساخته شده است و فکر می کنید که ممکن است از لوله گالوانیزه در سیستم لوله کشی خانه شما استفاده شده باشد، لوله های لوله کشی خود را توسط تکنسین های حرفه ای در شرکت لوله کشی مسا ارزیابی کنید. تکنسین های ما سیستم لوله کشی شما را بررسی خواهند کرد. اگر از لوله‌ گالوانیزه استفاده می‌شود و می‌خواهید آن‌ها را جدا کرده و جایگزین کنید، لوله‌کش‌های ما سیستم لوله‌کشی شما را دوباره لوله‌کشی می‌کنند.


http://steelpipefittings.rozblog.com/post/2


جمعه 28 آبان 1400
بؤلوملر :