لوله های پلی وینیل کلراید، به طور خلاصه، لوله های PVC، به طور گسترده ای به دلیل مزایای متعدد در کاربردهای مختلف خانگی، کشاورزی و صنعتی در سراسر جهان شناخته شده است. ممکن است لوله پلیکا و انواع آنها را برای انتقال آب آشامیدنی، لوله کشی، آبیاری و بسیاری از کاربردهای صنعتی در مورد حمل و نقل و توزیع سیالات استفاده کنید. گفته می شود که PVC سومین پلاستیک تولید شده تجاری در جهان امروز است. اما آیا از تاریخچه کشف و تکامل تدریجی آن در این مقیاس وسیع استفاده امروزی آگاه هستید؟ بیایید حفاری کنیم.
لوله پلیکا
پلیکا اولین بار توسط شیمیدان آلمانی دیگری به نام فریدریش هاینریش آگوست کلاته در سال 1913 به دلیل فرآیند مستندسازی پلیمریزاسیون وینیل کلرید با استفاده از نور خورشید به ثبت رسید.
حتی پس از این شناخت، لوله پلیکا به دلیل ماهیت سفت و سخت و گاهی اوقات حتی شکننده، همچنان از صنایع دور مانده است. بیش از یک دهه طول کشید تا دانشمندان فرآیندی را برای مهار شیمیایی این ترموپلاستیک جدید ایجاد کنند.
در سال 1926، Waldo Semon به همراه B.F. Goodrich Company، شارلوت، کارولینای شمالی، ایالات متحده آمریکا فرایند پلاستیک سازی PVC را با استفاده از مواد افزودنی مختلف کشف کردند. این PVC انعطاف پذیری بسیار بیشتری را به ارمغان آورد و پردازش بیشتر به عنوان مناسب برای مصارف تجاری آسان تر شد.
در حدود سال 1932 بود که اولین لوله ها با استفاده از PVC در آلمان ساخته شد.
در سال 1935، آلمان اولین لوله های PVC را تولید کرد. هزینه کم، نگهداری کم و انعطاف پذیری همه کاره آنها را به انتخابی محبوب برای خانوارها تبدیل کرده است.
سیر تکاملی لوله های  پلیکا
پس از جنگ جهانی دوم، تولید تجاری PVC همراه با نوآوری های بیشتر افزایش یافت تا مواد کاربرپسندترین مشتق شده از PVC را بسازند. برای کاربردهای تجاری مختلف، PVC با روان کننده ها، تثبیت کننده های حرارتی، پرکننده ها، نرم کننده ها مانند مشتقات اسید فتالیک و سایر افزودنی ها برای سهولت در پردازش بیشتر مخلوط می شود.
بنابراین جهان بعداً با CPVC (پلی وینیل کلراید کلردار)، UPVC (پلی وینیل کلراید غیر پلاستیک) و غیره معرفی شد.
CPVC با کلرزنی PVC تولید می شود. به طور قابل توجهی انعطاف پذیرتر است و می تواند دمای بالاتری را نسبت به PVC معمولی تحمل کند. از این رو، کاربردهای صنعتی گسترده تری نسبت به PVC به طور کلی دارد.
از طرف دیگر UPVC نسخه سفت تری از PVC است و به طور گسترده در صنعت ساخت و ساز در بسیاری از کشورهای جهان استفاده می شود.
کاربردها و انواع لوله های  پلیکا
برندهای معتبری مانند Ori-Plast Limited لوله های PVC، CPVC و UPVC را به همراه اتصالات در درجه ها و ضخامت های مختلف تولید می کنند. اینها برای اهداف عملی مختلف مانند لوله های آبیاری قطره ای، لوله های PVC پلاستیکی برای باغ (شلنگ)، لوله های SWR (خاک-پسماند-آب باران) uPVC، لوله های PVC-O و غیره مناسب هستند.
شما می توانید به راحتی لوله ها را با استفاده از یک کاتر لوله پلیکا ساده جدا کنید تا در نخلستان مورد نیاز خود قرار گیرند و خاصیت مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش آنها را برای استفاده در شرایط سخت در فضای باز نیز ایمن می کند.
با مزایای متعدد مانند هزینه کم، مقاومت در برابر خوردگی، حداقل نگهداری و نصب ساده و سریع، لوله پلیکا و انواع آن به درستی به انتخاب مطلوب در طیف گسترده ای از کاربردهای صنعتی، کشاورزی، تجاری و مسکونی تبدیل شده اند.
اگر این بحث در مورد تاریخچه و تکامل لوله های PVC برای شما جالب بود، چرا یک دقیقه آن را به اشتراک نمی گذارید تا دیگران نیز از آن لذت ببرند!

http://fittings.parsiblog.com/Posts/2/%d9%84%d9%88%d9%84%d9%87+%d9%be%d9%84%d9%8a%da%a9%d8%a7/

یکشنبه 14 آذر 1400
بؤلوملر :