همانطور که از نام آن پیداست، لوله های فولادی مانیسمان بدون درز یا اتصالات جوشی هستند. در لوله های  مانیسمان به دلیل عدم وجود درز یا جوش، مناطق ضعیف تر یا تمرکز تنش وجود ندارد.
بنابراین لوله های  مانیسمان خواص مکانیکی بهتر و یکنواختی در امتداد محور مقطع دارند. اما تولید لوله بدون درز یا جوش هزینه آن را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.
کاربردهای لوله های فولادی مانیسمان شامل مناطقی است که هزینه آن می تواند به دلیل مزایای کیفی مانند کاربردهای دما و فشار بالا در صنعت نفت و گاز به خطر بیفتد.
مشخصات لوله  مانیسمان
Oil Country Tubular Goods (OCTG) در نفت و گاز استفاده می شود و طبق استانداردهای API 5L Pipe ASTM تولید می شود. سایر موارد عبارتند از ASTM A106 برای لوله های بدون درز با دمای بالا. ASTM A179، ASTM A192، ASTM A19، ASTM A210، ASTM A213 برای لوله های مبدل حرارتی استفاده می شود. ASTM A333 برای کاربردهای مکانیکی استفاده می شود. و ASTM A556 برای کاربردهای فشار بالا مانند بخار استفاده می شود. مشخصات ASME B36.10 برای تعیین اندازه و وزن لوله استفاده می شود. معمولا لوله های بدون درز قطری بین 1/8 تا 24 اینچ دارند.
فرایند ساخت
سه روش اصلی برای ساخت لوله مانیسمان استفاده می شود. فرآیند آسیاب سنبه رایج ترین روش است که در آن شمش فولادی گرد گرم شده با فشار دادن آن در برابر سوراخ کننده چرخشی در مرکز به یک استوانه توخالی تبدیل می شود. در همین حال، غلتک ها قطر و ضخامت بیرونی را کنترل می کنند.
شکل اصلاح شده این فرآیند به روش Plug Mill معروف است. این فرآیند تقریباً مشابه آسیاب سنبه ای است با این تفاوت که حفره توخالی از طریق چند گذر در روش Plug Mill ایجاد می شود.
روش دیگر به عنوان فرآیند تولید لوله  مانیسمان فورجی شناخته می شود. برای تولید لوله های  مانیسمان با فشار بالا استفاده می شود. در این فرآیند حفره توخالی لوله  مانیسمان از طریق آهنگری با قالبی برابر با قطر داخلی لوله تولید می شود.
شرکت های برتر تولید لوله های فولادی  مانیسمان
در زیر چند شرکت منتخب تولید لوله و لوله فولادی بدون درز آورده شده است.
نمای کلی بازار
لوله های  مانیسمان بیشتر در فعالیت های اکتشاف نفت و گاز استفاده می شوند. قیمت نفت پس از کاهش شدید در سال 2016 در حال بهبود است. از آن زمان به بعد، قیمت نفت به میزان قابل توجهی بهبود یافت و این امر بازار OCTG را نیز تحت تأثیر قرار داد. کاهش تولید و توافق سهمیه بین اوپک و کشورهای غیراوپک نقش حیاتی در تثبیت بازار نفت از جمله عوامل دیگر داشت.
روند عرضه کم فرصت هایی را برای فعالیت های اکتشافی جدید ایجاد می کند. عوامل متعددی زنجیره تامین نفت و گاز را مختل می کند. انتظار می رود مشکلات ژئوپلیتیکی در ونزوئلا و ایران و خروج قطر از اوپک بر عرضه در چند سال آینده تأثیر بگذارد. مخازن نفت در میادین موجود با نرخ های بالا رو به اتمام است و تقاضای اکتشاف جدید در حال افزایش است که در آینده بر بازارهای OCTG تأثیر مثبت خواهد گذاشت.
بخش خودرو نیز یکی از کاربران اصلی لوله  مانیسمان با قطر کوچک است. روند برق رسانی در صنعت خودرو در حال تغییر چهره بازار است. صنعت خودرو در حال جابجایی و حرکت به سمت بازارهای در حال توسعه است. اتحادیه اروپا پس از چین دومین تولیدکننده بزرگ خودرو است. دیگر تولیدکنندگان بزرگ خودرو عبارتند از ژاپن، هند، کره جنوبی، آمریکا، برزیل، مکزیک، کانادا و ایران. بنابراین، تقاضا برای لوله های  مانیسمان فرصت های رشد بیشتری را در این بازارهای کلیدی خواهد دید.
دیگر بخش‌های اصلی مصرف نهایی لوله‌های  مانیسمان، بخش‌های ساخت و ساز و زیرساخت هستند. طبق اعلام موسسه مهندسین عمران بریتانیا (ICE)، بازار ساخت و ساز بریتانیا در دهه آینده سریعتر از چین رشد خواهد کرد. بازار ساخت و ساز چین به دلیل سیاست های جدید شهرنشینی هنوز دارای پتانسیل رشد عظیمی است.
کاربران نهایی لوله های مانیسمان
بخش نفت و گاز یکی از بزرگترین مصرف کنندگان نهایی لوله های OCTG است. بخش نفت و گاز تا سال 2018 حدود 37 درصد از کل لوله های مانیسمان را به خود اختصاص داده است.
صنایع شیمیایی و مهندسی مکانیک یا بخش‌های ماشین‌آلات نیز سهم عمده‌ای در تقاضای لوله‌های  مانیسمان دارند. در اینجا، لوله های بدون درز در خطوط دما و فشار بالا مانند لوله های بویلر استفاده می شود.
بخش خودرو از لوله های مانیسمان با قطر کوچک و دقیق در لوله های رادیاتور، میله های خیره و غیره استفاده می کند. بخش ساخت و ساز و زیرساخت نیز سهم قابل توجهی در تقاضای لوله های مانیسمان دارد. از کاربردهای آن می توان به داربست، خطوط آب و بخار، قطعات بارگیری و تیرها اشاره کرد.

https://simlespipe.mystrikingly.com/

جمعه 12 آذر 1400
بؤلوملر :